Egy eseménymentes horvát útnak indultam neki, de már az első napon kiderült az ember tervez, de minek. Szépen legurultam Nagykanizsára egy péntek délután, megkerestem a szállást majd ledusoltam. Aztán felültem a motorra, hogy elmenjek a pizzériába, ahova ilyenkor péntek este be szoktam nézni, és ahol el szoktak látni, ha fel van dagadva a fél pofázmányom. Hiába pizzéria, én kapros juhtúrós göngyölt húst eszek ilyenkor, meg egy gyümilevest ha van. Már odafelé úton valami halk kis kattogásra lettem figyelmes. (Szokott nekem is kattogni az agyam, de arra a motor szokott felfigyelni.) Nagyon érzékeny vagyok a megszokottól eltérő hangokra, vagy a gépeim bármilyen szokatlan rezzenéseire, mert ez általában mindig valami nagyobb meghibásodást jelez előre. Vacsora után visszamentem és átsimogattam a kerekeket. Na nem azért, mert gyengéd viszonyt ápolok velük. Ez egy rutin eljárás, hosszabb út előtt át szoktam simogatni, megnézni a gumikat, na meg az olaj és vízszintet. Ez a legkevesebb amit meg kell tenni. Meg is lett a kattogó hang gazdája.
Egy jókorára megnőtt szegecs feje verte bele magát makacsul minden kerékfordulatnál az aszfaltba. Kis korában biztos jól táplálták, és azzal biztatták: Ha megnősz és nagy leszel, sokkal többre viheted a társaidnál, akiknek csak holmi lemezkerítések és lemeztetők egymásba rögzítése jut osztályrészül. Ha nagy és ügyes leszel, te megkeserítheted akár egy motoros életét is, és akár élet és halál ura is lehetsz. És valóban, ha nem vettem volna észre a szegecset, és továbbmegyek így, anélkül hogy leeresztett volna jobban a gumi, akkor könnyen lehet, hogy száznegyvennél a horvát pályán történik valami ennél sokkal mókásabb velem. Nem estem kétségbe, és a szállásadó hölgy megnyugtatott, másnap segítenek gumist keresni Nagykanizsán. Reggel lecsavaroztam a féknyerget, majd kiszedtem a hátsó kereket. Majdnem rutin eljárás volt, a kis K-s bmw-n tényleg pár perc. A nagyobb K-nak szélesebb a gumija, és több mindent kell lebontani. De mindig vannak nálam alapvető szerszámok. Az út hossza és a szerszámok illetve a pótalkatrészek száma általában pozitív korrelációt mutat nálam. Tehát mindkét motorhoz van benzinszivattyúm, indító relém, a kicsihez még gyújtótrafóm, befecskendező elektronikám, gyertyák, tartalék benzincső is. De semmi olyat nem viszek, amit ki ne tudnék kicserélni. De még ezek szerencsére nem kellettek,hanem két más dolog amit csak az egyszer vittem magammal, úgy hogy csak bevillant indulás előtti este. De ez egy másik történet.
A szállásadóm megnyugtatott, hogy a párja reggel rendelkezésre áll, aki egy kifogástalan modorú, finom horvát nemzetiségű,mérnök úr volt.A ‘Dobroje jutro’-val nagyjából kimerítettem a horvát nyelvtudásom szűkös kereteit, aztán angolul folytattuk a beszélgetést. Viszont a termodinamika főbb tételeibe már nem mertem belemenni, mert akkor angolból is elértem volna villámgyorsan a nyelvi képességeim határát. Felkerestünk több gumist is, de csak egy olyan volt, aki nyitva is volt és hajlandó is volt legumizni a felnit és folttal beragasztani. Ez a megoldás engem nem nyugtatott maradéktalanul meg, egy közel 3000 km-es út előtt, és rendeltettem egy új külsőt hétfő reggelre. Így esett meg, hogy a hétvégét a környéken töltöttem. Egy délutáni szundi után egy csodás kaposvári út következett. A 61-es út jó minőségű, és egész jól éreztem magam. Aztán megálltam egy olyan kávézó közelében a belvárosban, ami egy magyar hálózat része. Olyan dió frappét ittam, hogy utána úgy éreztem magam, mint a viccben a kisegér az egérfogóban : megérte, a szalonna isteni volt! De nekem csak a szívemet ejtette rabul a frappáns frappé. Aztán hazalovagoltam a naplementében, és arra gondoltam mekkora mákom is van, hogy így megúsztam két nap extra motorozgatással és a vele járó járulékos élvhajhászással.
Vasárnap reggel gondoltam körbemotorozom a Kis-Balatont. Nem jártam még azon a környéken, ezért érdeklődéssel vágtam neki. Őszintén szólva nem sok mindenre emlékszem, mert ez nem kifejezetten motoros program. Sokkal inkább családi sétálós biciklizős vagy evezős. De az biztos, hogy ha nincs ez a kellemetlenség, nem fordultam volna arra. Délben újabb nagy élményben volt részem. A 61-es út mentén egy frekventált helyen van egy elegáns étterem. Gondoltam, egy életem, egy halálom, megpróbálom. Bementem a pultig, ahol várakozni kellett, míg egy pincérhölgy odakísért egy asztalhoz. Lányos zavaromban próbáltam kisimítani magamon a már addigra gyűrött fehér pólót, ami általában csak egy helyen feszül meg rajtam alapesetben. Az első alkalommal amikor ott jártam, valami fantasztikus gyümölcsleves kreációt ettem. Azért maradt meg ennyire, mert egy gyümölcslevesből azért nem lehet akkora csodát művelni. Legalábbis azon az árszínvonalú helyen, ami még nekem nem fáj. Ez a hely mondjuk annak a felső határán billeg. A második is kiváló volt. De ami megragadta a figyelmemet az ízléses bőr kötényeiken felül (mármint nem az, hogy felül volt), az az volt , hogy mint a vetésforgó, mindegyik hölgy megfordult az asztalomnál. Vagy az étlapot hozta, vagy az ételt, vagy elvitte ami maradt a tányérból, vagy megkérdezte meg voltam-e elégedve, vagy pedig fekete leves gyanánt fizetési kötelezettségemet hajtotta be rajtam. De mindezek miatt úgy éreztem, az egész étterem körülöttem forog. Pedig valljuk be őszintén, legkevésbé sem úgy néztem ki, mint aki Michelin-csillagokat osztogat.
Hétfő reggel felcuccoltam, és elindultam a hosszú útra. Mármint a gumisig, Nagykanizsa széléig. Ott féknyereg le, kerék ki, víz lever. A gumi már ott várta türelmetlenül, hogy elkísérhessen engem a ránk váró úton. Átkarolta a felnimet, és felfújta magát mint egy béka, majd úgy ráfeszült a felnire, hogy őt sem lehetett volna onnan előcsalogatni, pont mint a banyát az ágy alól az „Indul a bakterház”- ban. Szinte magától gurult a kerék a motor alá. Majd inverzben ismét minden lépést megcsináltam. Aztán úgy elindultam Zadarba, hogy vissza se néztem, azt sem mondtam fapapucs. Ez az eset újra ráébresztett, hogy történhet olyan rossz dolog amiben rejlik valami pozitív. Illetve arra, hogy véletlenek nincsenek, és biztos, hogy ismét megsegítettek engem, hogy ne legyen komolyabb problémám.